TITUS
Isidor von Sevilla, De Fide
Part No. 5
Chapter: 4
Cod
.
Paris
.
(Bibl
.
Nat
.,
Ms
.
lat
.) 2326,
p
. 7
r
Sentence: 0
IV.
DE
TRINITATIS
SIGNIFICANTIA
IV.
HEAR
QUHIDIT
UMBI
DHEA
BAUHNUNGA
DHERO
DHRIO
HEIDEO
GOTES
Sentence: 1
(Cod
.
Vind
.
(ÖNB)
3093*,
p
.
XXXI/1
v
)
(Cod
.
Vind
.
(ÖNB)
3093*,
p
.
XXXI/2
v
)
1.
Pateat
ueteris
testamenti
apicibus
patrem
et
filium
et
spiritum
sanctum
esse
deum
.
Sed
hinc
isti
filium
et
spiritum
sanctum
non
putant
esse
deum
eo
,
quod
in
monte
sina
uocem
dei
intonantis
audierint
:
»Audi
,
israel
,
dominus
deus
tuus
deus
unus
est
«.
Manuscript page: WXXXIv
Ignorantes
in
trinitate
unum
esse
deum
patrem
et
filium
et
spiritum
sanctum
.
Nec
tres
deos
,
sed
in
tribus
personis
unum
nomen
Manuscript page: P7v
indiuiduę
maiestatis
.
(Cod
.
Vind
.
(ÖNB)
3093*,
p
.
XXXI/1
r
)
(Cod
.
Vind
.
(ÖNB)
3093*,
p
.
XXXI/2
r
)
1.
Araugit
ist
in
dhes
aldin
uuizssodes
boohhum
dhazs
fater
endi
sunu
endi
heilac
gheist
got
sii.
Oh
dhes
sindun
unchilaubun
iudeoliudi
dhazs
sunu
endi
heilac
gheist
got
sii,
bidhiu
huuanda
sie
chihordon
gotes
stimna
hluda
in
sinaberge
quhedhenda
:
»Chihori
dhu,
israhel,
druhtin
got
dhin
ist
eino
got
«. *
Unbiuuizssende
sindun,
huueo
in
dheru
dhrinissu
sii
ein
got
fater
endi
sunu
endi
heilac
gheist.
Nalles
sie
dhrie
goda,
oh
ist
in
dhesem
dhrim
heidem
ein
namo
dhes
unchideiliden
meghines.
Cod
.
Paris
.
(Bibl
.
Nat
.,
Ms
.
lat
.) 2326,
p
. 7
v
Sentence: 2
2.
Queramus
ergo
in
scribturis
ueteris
testamenti
eandem
trinitatem
.
In
libro
quippe
primo
regum
ita
scribtum
est
:
»Dixit
dauid
filius
isai
,
dixit
uir
,
cui
constitutum
est
,
de
christo
dei
iacob
,
egregius
psalta
israel
:
Spiritus
domini
locutus
est
per
me
et
sermo
eius
per
linguam
meam
«.
Quis
autem
esset
,
adiecit
:
»Deus
israel
mihi
locutus
est
,
dominator
fortis
israel
hominum
iustus
«.
2.
Manuscript page: P7v
Suohhemes
nu
auur
in
dhemu
aldin
heileghin
chiscribe
dhesa
selbun
dhrinissa.
In
dhemu
eristin
deile
chuningo
boohho
sus
ist
chiuuisso
chiscriban
:
»Quhad
dauid
isais
sunu,
quhad
gomman,
dhemu
izs
chibodan
uuard,
umbi
christan
iacobes
gotes,
dher
erchno
sangheri
israhelo
:
Gotes
gheist
ist
sprehhendi
dhurah
mih,
endi
sn
uuort
ferit
dhurah
mina
zungun
«.
Endi
saar
dhar
after
offono
araughida,
huuer
dher
gheist
sii,
dhuo
ir
quhad
:
»Israhelo
*
got
uuas
mir
zuo
sprehhendi,
dher
rehtuuisigo
manno
uualdendeo
strango
israhelo
«.
Cod
.
Paris
.
(Bibl
.
Nat
.,
Ms
.
lat
.) 2326,
p
. 8
r
Sentence: 3
3.
Dicendo
enim
»christum
dei
iacob
«
et
filium
et
patrem
ostendit
.
Item
dicendo
»Spiritus
domini
loquutus
est
per
me
«
sanctum
spiritum
euidenter
aperuit
.
Idem
quoque
in
psalmis
:
Manuscript page: P8r
»Uerbo
«,
inquit
,
»domini
celi
firmati
sunt
et
spiritu
oris
eius
omnis
uirtus
eorum
«.
In
persona
enim
domini
patrem
accipimus
,
in
uerbo
filium
credimus
,
in
spiritu
oris
eius
spiritum
sanctum
intellegimus
.
Quo
testimonio
et
trinitatis
numerus
et
communio
cooperationis
ostenditur
.
3.
Dhar
ir
quhad
»christ
iacobes
gotes
«,
chiuuisso
meinida
ir
dhar
sunu
endi
fater.
Dhar
ir
auh
quhad
»Gotes
gheist
ist
sprehhendi
dhurah
mih
«,
dhar
meinida
leohtsamo
zi
archennenne
dhen
heilegan
gheist.
Auur
auh
umbi
dhazs
selba
Manuscript page: P8r
quhad
dauid
in
psalmom
:
»Druhtines
uuordu
sindun
himila
chifestinode
endi
sines
mundes
gheistu
standit
al
iro
meghin
«.
In
dhemu
druhtines
nemin
archennemes
chiuuisso
fater,
in
dhemu
uuorde
chilaubemes
sunu.
In
sines
mundes
gheiste
instandemes
chiuuisso
heilegan
gheist.
In
dheseru
urchundin
ist
ziuuare
araughit
dhera
dhrinissa
zala
endi
chimeinidh
iro
einuuerches.
Cod
.
Paris
.
(Bibl
.
Nat
.,
Ms
.
lat
.) 2326,
p
. 8
v
Sentence: 4
4.
Sic
in
consequentibus
idem
propheta
ait
:
»Mittit
uerbum
suum
et
liquefaciet
ea
,
flat
spiritus
eius
et
fluent
aque
«.
Ecce
tria
:
pater
,
qui
mittit
,
et
uerbum
,
quod
mittitur
,
et
spiritus
eius
,
qui
flat
.
Nam
et
cum
dicitur
in
genesi
:
Manuscript page: P8v
»In
principio
fecit
deus
celum
et
terram
,
et
spiritus
dei
ferebatur
super
aquas
«.
Ibi
in
dei
uocabulo
pater
intellegitur
.
In
principio
filius
agnoscitur
,
qui
dicit
:
»In
capite
libri
scriptum
est
de
me
,
ut
faciam
uoluntatem
tuam
«.
Qui
dixit
deus
et
fecit
deus
.
In
eo
uero
,
qui
superferebatur
aquis
,
spiritus
sanctus
significatur
.
4.
So
hear
after
dher
selbo
forasago
quhad
:
»Ir
sendit
sn
uuort
endi
chiuueihhit
dhea,
adhmuot
sn
gheist
endi
rinnant
uuazssar
«.
See
hear
meinit
nu
dhri
:
fater
ist,
dher
sendida,
endi
uuort
ist
dhazs
chisendida,
endi
sn
gheist
ist,
dher
adhmot.
Endi
auh
in
genesi
quhidhit
:
Manuscript page: P8v
»In
dhemu
eristin
chideda
got
himil
endi
aerdha,
endi
gotes
gheist
suueiboda
oba
uuazsserum
«.
Dhar
ist
auh
in
dhemu
gotes
nemin
fater
zi
firstandanne
;
in
dhemu
eristin
ist
sunu
zi
archennanne,
huuanda
ir
selbo
quhad
:
»In
haubide
dhes
libelles
azs
erist
ist
chiscriban
umbi
mih,
dhazs
ih
dhinan
uuillun
duoe
«.
Got
ist
dher
quhad,
endi
got
dher
deta.
In
dhiu
auh
dhanne,
dhazs
ir
oba
dhem
uuazsserum
suueiboda,
dhen
heilegun
gheist
dhar
bauhnida.
Cod
.
Paris
.
(Bibl
.
Nat
.,
Ms
.
lat
.) 2326,
p
. 9
r
Sentence: 5
5.
Nam
et
cum
ibi
dicit
deus
:
»Faciamus
hominem
ad
imaginem
et
similitudinem
nostram
«:
Per
pluralitatem
personarum
patens
significatio
trinitatis
est
.
Ubi
tamen
ut
unitatem
Manuscript page: P9r
deitatis
ostenderet
,
confestim
admonet
dicens
:
»Fecit
deus
hominem
ad
imaginem
suam
«.
Et
cum
dicit
idem
deus
»Ecce
adam
factus
est
quasi
unus
ex
nobis
«:
Ipsa
pluralitas
personarum
trinitatis
demonstrat
mysterium
.
5.
Inu
so
auh
chiuuisso
dhar
quhad
got
»Duoemes
mannan
anachiliihhan
endi
uns
chiliihhan
«:
Dhurah
dhero
heideo
maneghin
ist
dhar
chioffonot
dhera
dhrinissa
bauhnunc.
Endi
dhoh
dhiu
huuedheru
nu,
dhazs
ir
dhea
Manuscript page: P9r
einnissa
gotes
araughida,
hear
saar
after
quhad
:
»Got
chiuuorahta
mannan
imu
anachiliihhan
«.
Endi
auh
so
dhar
after
got
quhad
»See
adam
ist
dhiu
chiliihho
uuordan
so
einhuuelih
unser
«:
Dhiu
selba
maneghiu
chinomideo
araughit
dhazs
meghiniga
chiruni
dhera
dhrinissa.
Sentence: 6
6.
Cuius
trinitatis
sacramentum
et
aggeus
propheta
ita
aperuit
ex
persona
domini
dicens
:
»Spiritus
meus
erit
in
medio
uestri
«.
Ecce
deus
,
qui
loquitur
,
ecce
spiritus
eius
*
post
hec
de
tertia
persona
,
id
est
de
filio
,
ita
subiecit
:
»Quia
ecce
ego
commouebo
celum
et
terram
. *
et
ueniet
desideratus
cunctis
gentibus
«.
6.
Dhera
selbun
dhrinissa
heilac
chiruni
aggeus
dher
forasago
sus
araughida
in
druhtines
nemin
quhedhendi
:
»Mn
gheist
scal
uuesan
undar
eu
mittem
«.
Seegi
got
dhar
sprah,
seegi
sn
gheist
ist
auh
after
dhiu
saar
chimeinit.
Umbi
dhen
dhrittun
heit,
dher
fona
suni
ist,
sus
quhad
dher
selbo
forasago
:
»Huuanda
see
ih
chihruoru
himil
endi
ęrdha.
endi
quhimit
dher
uuilligo
allem
dheodom
«.
Cod
.
Paris
.
(Bibl
.
Nat
.,
Ms
.
lat
.) 2326,
p
. 9
v
Sentence: 7
7.
In
esaia
quoque
sub
propria
cuiusque
persona
Manuscript page: P9v
distinctio
trinitatis
dicente
eodem
filio
ita
ostenditur
:
»Ego
primus
et
ego
nouissimus
.
Manus
quoque
mea
fundauit
terram
et
dextera
mea
mensa
est
cęlos
.
Nam
a
principio
in
abscondito
locutus
sum
,
ex
tempore
antequam
fieret
,
ibi
eram
«.
et
consequenter
adiecit
:
»et
nunc
dominus
deus
misit
me
et
spiritus
eius
«.
Ecce
duę
persone
dominus
et
spiritus
eius
,
qui
mittunt
,
et
tertia
persona
eiusdem
domini
,
qui
mittitur
.
7.
So
sama
so
auh
araughit
ist
in
isaies
buohhum
eochihuueliihhes
Manuscript page: P9v
dhero
heideo
sundric
undarscheit,
selbemu
dhemu
gotes
sune
quhedhendemu
:
»Ih
eristo
endi
ih
aftristo.
mino
hendi
chifrumidon
auh
ęrdha
endi
mn
zesuua
uuas
mezssendi
himila.
ioh
fona
eristin
uuas
ih
chiholono
sprehhendi
fona
ziidi,
endi
aer
huuil
uurdi,
ih
uuas
dhar
«.
Dhar
after
saar
auh
quhad
:
»Endi
nu
sendida
mih
druhtin
got
endi
sn
gheist
«.
See
hear
zuuene
dhero
heido,
got
endi
sn
gheist,
dhea
sendidon,
endi
dher
dhritto
heit
ist
selbes
druhtines
christes
dhes
chisendidin.
Cod
.
Paris
.
(Bibl
.
Nat
.,
Ms
.
lat
.) 2326,
p
. 10
r
Sentence: 8
8.
Item
alibi
per
eundem
prophetam
trinitatis
sic
demonstratur
significantia
:
»Ecce
«, *
inquit
,
»puer
*
meus
,
suscipiam
eum
;
dilectus
meus
,
complacuit
sibi
in
illo
anima
mea
;
dedi
spiritum
meum
super
eum
«.
Pater
filium
dilectum
puerum
uocat
,
Manuscript page: P10r
super
quem
dedit
spiritum
sanctum
.
De
quo
dominus
iesus
christus
propria
uoce
testatur
:
»Spiritus
domini
super
me
«.
8.
So
auh
in
andreru
stedi
dhurah
dhen
selbun
heilegun
forasagun
uuard
dhera
dhrinissa
bauhnunc
sus
araughit
:
»Quhad
got,
see
mn
chnecht,
ih
inan
infahu.
chiminni
mir,
chiliihheda
iru
in
imu
mineru
seulu.
Ih
gab
ubar
inan
minan
gheist
«.
Fater
meinida
dhar
sinan
sun,
dhuo
ir
chiminnan
chneht
nemnida,
ubar
Manuscript page: P10r
dhen
ir
sinan
gheist
gab.
Umbi
dhen
druhtin
nerrendo
christ
sineru
selbes
stimnu
urchundida,
dhuo
ir
quhad
:
»Druhtines
gheist
ist
ubar
mir
«.
Sentence: 9
9.
Alio
quoque
in
loco
idem
isaias
totam
trinitatem
in
digitorum
numero
comprehendens
sic
predicat
dicens
:
»Quis
mensus
est
pugillo
aquas
et
celos
palmo
quis
ponderauit
?
Quis
appendit
tribus
digitis
molem
terre
«?
In
tribus
quippe
digitis
propheta
trinam
diuinę
omnipotentię
ęqualitatem
*
sub
quadam
mysterii
lance
librauit
et
parilitate
uirtutis
cooperationem
potentię
et
unitatem
substantie
, *
quę
una
eademque
in
trinitate
est
,
in
tribus
digitis
declarauit
.
9.
Endi
auh
ir
selbo
isaias
in
andreru
stedi
alle
dhea
dhrinissa
in
fingro
zalu
bifenc,
dhuo
ir
sus
prędicando
quhad
:
»Huuer
uuas
mezssendi
in
einemu
hantgriffa
uuazssar
?
Endi
huuer
uuac
himila
sineru
folmu
?
Huuer
uuac
dhrim
fingrum
allan
aerdhuuasun
«?
In
dhrim
fingrum
chiuuisso
dher
heilego
forasago
dhea
dhrifaldun
ebanchiliihnissa
dhera
almahtigun
gotliihhin
mit
sumes
chirunes
uuagu
uuac.
Endi
auh
mit
dhes
meghines
chiliihnissu
chraft
dhes
ebanuuerches
endi
einnissa
dhera
almahtigun
spuodi,
dhiu
ein
ioh
samalih
in
dheru
dhrinissu
ist,
in
dhrim
fingrum
dhurahchundida.
Cod
.
Paris
.
(Bibl
.
Nat
.,
Ms
.
lat
.) 2326,
p
. 10
v
Sentence: 10
10.
Cuius
trinitatis
Manuscript page: P10v
mysterium
alias
se
cognouisse
testatur
idem
propheta
dicendo
:
»Uidi
dominum
sedentem
super
solium
excelsum
.
Seraphin
stabant
super
illud
,
sex
alę
uni
et
sex
alę
alteri
.
Duabus
uelabant
faciem
eius
et
duabus
uelabant
pedes
eius
et
duabus
uolabant
«.
Quem
ut
trinum
in
personis
ostenderet
et
unum
in
diuinitate
monstraret
,
sequenter
ait
:
»Et
clamabant
alter
ad
alterum
et
dicebant
:
sanctus
sanctus
sanctus
dominus
deus
exercituum
.
plena
est
omnis
terra
gloria
eius
«.
10.
Dher
selbo
forasago
auh
in
andreru
Manuscript page: P10v
stedi
chundida,
dhazs
ir
dhera
dhrinissa
chiruni
bichnadi,
dhuo
ir
sus
quhad
:
»Ih
chisah
druhtin
sitzendan
oba
dhrato
hohemu
hohsetle,
endi
seraphin
dhea
angila
stuondun
dhemu
oba.
sehs
fethdhahha
uuarun
eines,
sehse
andres.
mit
zuuem
dhehhidon
sn
antlutti
endi
mit
zuuem
dhecchidon
sine
fuozssi
endi
mit
zuuem
flugun
«.
Dhazs
dher
forasago
auh
dhen
selbun
druhtin
dhrifaldan
in
sinem
heidim
araughida
endi
einan
in
sineru
gotnissu
chichundida,
dhar
after
quhad
fona
dhem
angilum
:
»Endi
hreofun
ein
zi
andremu
quhedhande
:
heilac
heilac
heilac
druhtin
uuerodheoda
got.
folliu
ist
al
ęrdha
dhinera
guotliihhin
«.
Cod
.
Paris
.
(Bibl
.
Nat
.,
Ms
.
lat
.) 2326,
p
. 11
r
Sentence: 11
11.
Ecce
trinam
sanctificationem
sub
una
confessione
celestis
persultat
exercitus
.
unam
gloriam
trinitatis
Seraphin
trina
repetitione
proclamant
.
Manuscript page: P11r
Nam
quid
ter
sanctus
indicat
,
nisi
eiusdem
trinę
omnipotentię
gloria
demonstrata
est
?
In
deitate
trium
personarum
significatio
,
non
autem
sicut
tres
persone
ita
et
tres
dii
credendi
sunt
,
sed
in
eis
personis
una
diuinitas
praedicanda
est
.
Secundum
moysi
sententiam
dicentis
:
»Audi
,
israel
,
dominus
deus
tuus
deus
unus
est
«. *
Et
iterum
:
»Ego
sum
deus
et
preter
me
non
est
alius
«.
11.
See
hear
nu
dhea
dhrifaldun
heilacnissa
undar
eineru
biiihti
dhazs
himilisca
folc
so
mendit.
Endi
dhoh
eina
guotliihhin
dhera
dhrinissa
syrafin
mit
dhemu
dhrifaldin
Manuscript page: P11r
quhide
meinidon.
Inu
huuazs
andres
zeihnit
dhar
dhea
dhri
sanctus
chiquhedan,
nibu
dhera
selbun
almahtigun
dhrinissa
guotliihhin
ist
araughit
?
Endi
dhoh
dhiu
huuedheru
in
dhemu
bauhnunge
dhero
dhrio
heido
gotes
ni
sindun
zi
chilaubanne
dhazs
sii
dhrii
goda
sn,
so
sama
so
dhea
dhrii
heida
sindun
;
oh
in
dhem
dhrim
heidim
scal
man
ziuuaare
eina
gotnissa
beodan.
After
moyses
quhidim,
dhar
ir
quhad
:
»Chihori
dhu,
israhel,
druhtin
got
dhn
ist
eino
got
«. *
Endi
auur
ist
auh
chiscriban
:
»Ih
bim
eino
got
endi
ano
mih
nist
ander
«.
This text is part of the
TITUS
edition of
Isidor von Sevilla, De Fide
.
Copyright
TITUS Project
, Frankfurt a/M, 15.10.2021. No parts of this document may be republished in any form without prior permission by the copyright holder.